1 november 2021

Zo winkelt u veilig online

Winkel bij erkende websites

Oplichters slaan graag toe via nepwebshops. Ze doen je een aanbod waar je bijna geen ‘nee’ tegen kunt zeggen. Maar als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat vaak ook zo. Doe je aankopen dus zoveel mogelijk bij websites met een erkend keurmerk zoals het Thuiswinkel Waarborg. Of kijk of de webshop lid is van een andere organisatie die een keurmerk uitgeeft.

Als het keurmerk op de site van de webshop staat, controleer je of de shop echt lid is door op het beeldmerk te klikken. Je hoort dan terecht te komen bij het Certificaat Thuiswinkel Waarborg.

Hier moet je op letten

  Nepwebwinkels gebruiken vaak een internetadres met daarin de naam van een echte webshop. Soms nemen ze ook de huisstijl en het logo van de echte webshop over. Kijk dus goed of je bij de échte webshop zit.

  Is het een onbekende webshop? Zoek dan eerst informatie over de webshop via internet. En lees reviews met ervaringen van anderen.

  Voordat je een betaling doet, kun je via Mijnpolitie.nl controleren of de verkoper bekend is bij de politie.

  Controleer op de website van de winkel waar het bedrijf gevestigd is. En of de webshop bereikbaar is via een telefoonnummer. Check ook of ze informatie hebben over een retourbeleid. Ontbreekt deze info? Doe je aankoop dan ergens anders.

  Controleer of de webshop ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel (KVK).

Betaal je aankopen veilig

  • Betaal je met iDEAL? Dat kan op je computer, mobiele telefoon of je tablet. Je betaalt dan via Mijn ING (internetbankieren) of de app. De betaalpagina van iDEAL wordt vernieuwd, maar blijft herkenbaar aan het webadres:  https://pay.ideal.nl/ Kijk goed of er een ‘/’ (forward slash) na .nl staat. Alleen dan is de pagina van iDEAL.
  • Betaal je met een creditcard? Vul dan pas je creditcardnummer, vervaldatum en beveiligingscodes in, als je zeker bent van de aankoop. En als je zeker weet dat de webshop veilig is. Een voordeel van online betalen met je ING creditcard is dat vrijwel alles wat je koopt tot 180 dagen na aankoop verzekerd is tegen schade, niet leveren door de verkoper, verlies of diefstal.

Zie je iets afwijkends of twijfel je? Neem dan contact op met onze Klantenservice.

Je bent opgelicht. Wat nu?

Omdat de betaling met jouw bevestiging is uitgevoerd, mogen wij het bedrag niet naar je terugstorten. Maar wat kun je wel doen?

  1. Ben je opgelicht, dan adviseren wij je om direct aangifte te doen van oplichting. Dat kan bij het Landelijk Meldpunt Internetoplichting. Heb je aangifte gedaan bij een lokaal politiebureau? Doe dit dan ook nog via dit meldpunt.
  2. Om oplichting beter te bestrijden, werkt ING samen met de politie. Is er sprake is van oplichting waarbij een ING-rekening van de begunstigde betrokken is? Dan ontvangen wij van de politie een signaal. Jij hoeft dit dus niet meer apart aan ING door te geven.
  3. Als het Openbaar Ministerie de verdachte vervolgt, kun je je aansluiten bij de aanklacht om zo mogelijk je geld terug te krijgen.
  4. Eventueel kun je bij de aanbieder, bijvoorbeeld Marktplaats of eBay, een melding doen van oplichting.